Instructie vrijwilligerstaken ín Boel Plezier Assen

 

Kantinedienst.

De indeling voor kantinedienst is dit te vinden op het vrijwilligersrooster. Dit rooster wordt twee keer per jaar opgesteld, en wordt aan een ieder die dienst heeft persoonlijk toegezonden.

Het vrijwilligersrooster staat tevens op de site van ín Boel Plezier vermeld op het Tabblad Nieuws / Algemeen.

Op dit rooster staat wanneer je dienst hebt, met wie en wie de sleutelhouder is. Tevens zie je hierop wat er te doen is op het moment dat jij dienst hebt.

 

SLEUTELHOUDER. Wat betekent sleutelhouder? Degene die wordt genoemd in de kolom onder sleutelhouder ontvangt de sleutel van de persoon die de vorige keer dienst had. Daarmee weet je dus meteen ook dat de sleutelhouder er voor moet zorgen dat de sleutel na afloop van de dienst bij de volgende terecht komt. Omdat er verschillende sleutelbossen zijn komt dat wel precies. Dus de sleutel die op woensdag wordt gebruikt moet naar de persoon die de volgende woensdag dienst heeft. Zo zijn er ook voor de dinsdag, zondag en de schoonmaakdienst aparte sleutels in omloop.

 

BELANGRIJK: zorg dat je vooraf altijd contact hebt met de persoon aan wie je de sleutel moet doorgeven. Dat kun je doen door vooraf te bellen o.i.d. maar ook door aan te bellen en de sleutel af te geven. Je weet dan zeker dat het goed zit. Gooi nooit de sleutel in de brievenbus als je geen contact hebt gehad. Het kan namelijk zijn dat mensen hebben geruild en dat staat niet op jouw lijstje. Het is de verantwoordelijkheid van de sleutelhouder dat hij goed terecht komt en niet van de sleutelontvanger.

 

RUILEN: het zal regelmatig voorkomen dat mensen van dienst hebben geruild. Hoewel het de taak is van de sleutelhouder om vooraf te checken, kan het geen kwaad om, als je hebt geruild, de persoon die jou de sleutel zou brengen op de hoogte stellen van de ruil en te melden naar wie de sleutel toe moet. Op het vrijwilligersrooster dat is opgehangen achter in de kantine moeten eventuele wijzigingen aangegeven worden.

 

 

Tijdstippen. Hoe laat moet je er zijn?

Een woensdagdienst: je wordt geacht om 18.45 uur te openen. Soms zijn er dan al mensen aan het spelen, maar dat is hun eigen keus. De kantine is vanaf 19:00 geopend.

 

De zondag: Als er niets bijzonders is, dus gewoon vrij spelen, dan ben je er om 9.30 uur. Als er een groot toernooi is draaien we met een ochtendploeg en een middagploeg. De ochtendploeg start om 8.00 uur en vertrekt na 13.00 als de middagploeg er is. Die start dus om 13.00 uur.

 

Als er een clubactiviteit is, zoals het paastoernooi of een clubkampioenschap of een knakentoernooi, dan is 9.00 uur de aanvangstijd.

Op dinsdag en op vrijdag word je om 13.00 uur verwacht.

 

 

 

Wanneer kun je de dienst beŽindigen.

Op de woensdag worden om 22.30 uur de lampen op het speelveld gedoofd.

Uiterlijk 22:45 uur dient een ieder afgerekend te hebben, zodat de kantine om 23.00 uur gesloten kan worden.

Voor de dinsdag en de vrijdag sluit de kantine om 17.00 uur, op zondag om 14.00 uur

Je mag de mensen dan verzoeken af te rekenen en de kantine te verlaten. Willen zij blijven boulen dan kan dat maar dat is dan op eigen gelegenheid. De kantine sluit op dat moment.

 

En wat moet je allemaal doen als je kantinedienst hebt?

 

BIJ AANVANG VAN DE DIENST:

         Deuren openen, voordeur, kluisdeur (indien van toepassing) en voorraadhok. En in de voorraadruimte de deur waar het AED apparaat ligt. Dat is het kastje links naast de vrieskist.

         Zorgen voor koffie en thee.

         Haal het geldkistje op en check of het startbedrag klopt. Neem ook de kaartjes mee om op te schrijven wie wat gebruikt. Als iemand naar huis gaat komt hij afrekenen wat er op zijn kaartje staat. Vergeet iemand af te rekenen doe je de kaart gewoon in het geldkistje.

         Zorg voor voldoende koffie en zet suiker en melk en.. Een koekje erbij? Ja lekkerÖ

         Op momenten dat het donker is doe dan ook de entreeverlichting en de baan verlichting aan. De knoppen hiervoor zitten op het muurtje tegenover de telefoon (achter de kapstokken)

         De kantineverlichting zit er naast, de knop van de TL verlichting zit links naast de voordeur.

         Als je gebruik wilt maken van de afwasmachine lees dan de uitleg die er achter is opgehangen.

         Draai de hoofdafsluiter voor de buitenkraan open. De afsluiter bevindt zich links naast de voordeur in het boulekistje. Hang ook een handdoek buiten op en zet de dispenser met zeep op het plankje.

 

 

HET EINDE VAN DE DIENST:

         Kas opmaken. Geld tellen, de opbrengst (totaalbedrag -/- startbedrag) noteren op een kasbewijs(te vinden in de kluis) en in een plasticzakje in het geldkistje doen. Liefst zoveel mogelijk grootgeld in het plasticzakje . De penningmeester haalt het eruit.

         Alle vaatwerk afwassen en terugzetten, alle overige spullen weer opruimen.

         Zorg dat de tafels en de bar schoon zijn na afloop.

         Als je de afwasmachine hebt gebruikt volg dan de instructies voor het afsluiten.

         Vuile was verzamelen en meenemen. Na het wassen zsm weer terugbrengen.

         Vul de voorraad achter de bar aan daar waar nodig. Het bijvullen van gekoelde frisdranken uit de koelkast van de keuken en deze weer aanvullen uit het magazijn.

         Lege flessen voor de glasbak graag in de bakken onder de verlichtingsknoppen maar liever nog zelf meenemen en in de glasbak gooien.

         Flessen met statiegeld kunnen worden verzameld in de grote plastic krat op de grond in het magazijn, denk erom dat er een dop op zit, anders ontstaan er problemen bij inlevering.

         Constateer je dat iets (bijna) op is laat het weten aan Roely Vos.

         Hoofdafsluiter van de buitenkraan dichtdraaien handdoek meenemen en wassen en zeepdispenser opruimen.

         Sluit alles af, denk aan de bestuurskamer, AED kast, (kan niet afgesloten worden) voorraadruimte, kluis en voordeur.

         Controleer of alle verlichting uit is. Alleen de noodverlichting boven de uitgang blijft branden. De verlichting in de toiletten dooft automatisch.

         Laat alles netjes achter en sluit tot slot de kantine goed af.

 

 

Dan nog wat algemene zaken:

 

         Tijdens toernooien kan je gevraagd worden of je voor soep wilt zorgen en zijn er meestal ook gehaktballen te koop. We zorgen ervoor dat er dan altijd iemand bij is die weet hoe dat werkt.

         Geen alcoholische dranken aan personen beneden de 16 jaar schenken

         Een hygiŽne diploma is geen verplichting om achter de bar te mogen staan

         Je mag, als daar een goede reden voor is, altijd iemand weigeren alcohol te schenken. Wordt dat lastig haal dan iemand (bij voorkeur een bestuurslid) erbij.

         Regels over meedoen aan competities in relatie tot kantinedienst staan in de Reglementen van de Wedstrijd commissie, welke zich bevinden in de blauwe klapper.

         Als het te druk wordt of als het gewoon even makkelijker is vraag dan even iemand om hulp.

         Ongeduldige mensen aan de bar hebben nooit gelijk. Iedereen doet zijn best

         Tijdens toernooien maken we gebruik van muntjes.

         Als je dienst hebt en je weet nog niet goed hoe alles gaat klamp gerust een van de bestuursleden aan of bel ze van tevoren. Beter 2 keer te veel gevraagd dan 1 keer te weinig.


 

SCHOONMAAKDIENST.

 

Op het vrijwilligersrooster staat de schoonmaakdienst in een andere kleur aangegeven dan de kantinedienst. De namen voor de schoonmaakdienst staan vermeld achter het weeknummer.

De organisatie rondom de sleutels is gelijk aan het verhaal van de kantinedienst.

 

De schoonmaakdienst komt wat tijdstippen betreft minder nauwkeurig. Het heeft de voorkeur om op donderdag of vrijdag schoon te maken. In noodzakelijke gevallen kunnen we daar in overleg van afwijken. Schoonmaken kun je op een tijdstip doen dat je zelf kiest. Je bent, afhankelijk van je grondigheid, een uur tot anderhalf uur bezig.

 

Al het materiaal is aanwezig. In het kantoortje staat een metalen kast met daarin alle spullen. Ook hier is van toepassing dat wat je gebruikt ruim je weer op en als er iets (bijna) op is graag melden bij Jelle Hoekzema.

Belangrijkste taken bij het schoonmaken:

De toiletten.

         Vloeren dweilen

         Toiletpotten (inclusief urinoir) afnemen

         Deuren afnemen

         Wastafel/spiegel/kranen afnemen

De kantine

         Stofzuigen

         Tafels afnemen

         Vensterbanken afnemen

Bar/keuken

         Vloeren dweilen (achter de bar, keuken en voorraadruimte)

Algemeen

         Spinraggen verwijderen (ragebol aanwezig)

 

 

TOT SLOT.

In sommige gevallen kan het voorkomen dat er onvoldoende rekening is gehouden met de wensen die iedereen vooraf heeft aangegeven. Ook zal het voorkomen dat mensen gewoon een keer niet kunnen. Het verzoek is om zoveel mogelijk eerst zelf te zorgen voor noodzakelijke vervanging. Lukt het niet dan kun je de roostercommissie (Jelle Hoekzema, Roely Vos of Rene Boer Rookhuizen) inschakelen. Nog een tip, wacht niet met actie om te ruilen tot een paar dagen voor dat het zo ver is. Wat niet moet is niets doen en niet komen opdagen. Dan hebben we allemaal een probleem.

 

Een ledenlijst met adressen en telefoonnummers ligt bij de telefoon !

 

VEEL SUCCES!!!